ՌԴ ԱԳՆ պաշտոնական ներկայացուցիչ Մարիա Զախարովան լրագրողներին իրազեկել է, որ իրենք խնդրել են պաշտոնական Բաքվին Ադրբեջանում Ռուսաստանի դեսպանատան հյուպատոսական բաժնի աշխատակիցներին հնարավորություն ընձեռել այցելելու Ռուսաստանի քաղաքացիներին։ «Ցավոք, այս պահին Ռուսաստանի դեսպանին հնարավորություն չի տրվել այցելեուլ Ռուսաստանի քաղաքացիներին, այդ թվում՝ ռուսական լրատվամիջոցների լրագրողներին»,- հավելել է Զախարովան:               
 

Հարցեր ՀՀ վարչապետին (մաս 3-րդ)

Հարցեր ՀՀ վարչապետին (մաս 3-րդ)
23.09.2014 | 00:08

(սկիզբը և նախորդ մասը)

Համակարգային և կառուցվածքային փոփոխությունների անհրաժեշտություն


Միայն կայուն աշխատանքն է, որ հնարավորություն կտա ՀՀ քաղաքացիներին լիովին իրացնելու իրենց սոցիալական իրավունքներն ու երաշխիքները: Եթե կառավարություններն ընդունակ չեն աշխատատեղ ստեղծելու, բարձրացնելով բնակչության կենսամակարդակը, ապա պետք է ոչ թե կենսաթոշակային պարտադիր մուծումների օրենք ներկայացնեն, այլ հրաժարական տան: Իրավիճակը բարելավելու համար նախկին կառավարությունը նախատեսում էր 100 հազ. նոր աշխատատեղ ստեղծել (չաշխատող աշխատունակ տարիքի բնակչության մոտ 10 %-ի համար), ինչը, ինչպես նաև երկրորդ նախագահի 50 հազ. աշխատատեղ ստեղծելու ծրագիրը, չիրականացվեց: Չնայած նախորդ կառավարության ծրագիրը բավական հավակնոտ էր, այնուամենայնիվ մոտ 300 հազ. մարդ արտագաղթեց երկրից ծանր սոցիալ-տնտեսական կացության պատճառով, և կտրուկ աճեց աղքատությունը: Համաձայն ՌԴ միգրացիոն դաշնային ծառայության՝ 2013 թ. հոկտեմբերի դրությամբ այնտեղ բնակվում է արդեն մոտ 503 հազ. Հայաստանի քաղաքացի, որոնցից 51,2 հազարը՝ երեխա: Վերջին երեք ուսումնական տարում ավելի քան 15,3 հազ. աշակերտ է լքել հանրապետությունը: Որոշ կանխատեսումներով՝ ստեղծված ծանր սոցիալ-տնտեսական կացության, գործազրկության աճող տեմպերի, շարունակական բնույթ կրող արտագաղթի և սոցիալական անարդարության խորացման գործընթացների շարունակության դեպքում բնակչությունը մինչև 2025 թ. կկրճատվի 1,5, իսկ մինչև 2050 թ.՝ 2 միլիոնով: Արդյո՞ք դրանք կառավարության կազմած ծրագրերի մասնագիտական ցածր որակի ու նրանց ազդեցության սխալ հաշվարկների հետևանք չեն: Մասնակցելով տարբեր բիզնես ֆորումների` համարյա չեմ հանդիպել կառավարման մարմինների կողմից մասնագիտական բարձր մակարդակով մշակված տնտեսական ծրագրերի, որոնց մեջ ներդրումների իրականացման առավելություններն ու գրավչությունը ակնհայտ պարզ լինեն տարբեր երկրների ներդրողներին: Սխալ ծրագրման պատճառով գրանցվել են նաև նոր բնապահպանական խնդիրներ Սևանի և հանքային արդյունաբերության ոլորտներում:
Այսպիսի պայմաններում գլխավոր նպատակը պետք է տնտեսական զարգացման համակարգային ու կառուցվածքային փոփոխությունների ճիշտ ախտորոշումը դառնա, ինչը նաև քաղաքական հիմնախնդիրների լուծման հիմք կծառայի: Ինչպես նշված է նոր կառավարության ծրագրում, հասարակության զարգացման հիմնարար գործոններից մեկն արդյունավետ ինստիտուտների, դրանց քաղաքական, տնտեսական, սոցիալական հարաբերությունները կարգավորող կայուն համակարգի առկայությունն է: Կատարված վերլուծության հիմքով կարելի է եզրակացնել, որ մենք պետական կառավարման մասնագիտական ու կենսունակ ծրագրային գործողությունների առումով մեծ խնդիրներ ունենք, ինչը հետևանք է նաև նախկինում կատարված արտադրական ենթակառուցվածքների սխալ փոփոխությունների («Իրատես de facto», 2014), ինչը հանգեցրել է պետություն-մասնավոր հարաբերություններում թիրախների և գործիքների սխալ ընտրության: Այն չի ապահովում ՓՄՁ-ների տեսակարար կշռի էական բարձրացում, ՀՀ քաղաքացիներին՝ ձեռնարկատիրությամբ զբաղվելու և կենսամակարդակը բարձրացնելու հնարավորություններ: Ինչո՞ւ հայերի բարձր բիզնես-հմտությունները հիմնականում իրագործվում են այլ երկրներում: Պարզ է, որ այնտեղ ստեղծված է ձեռնարկատիրական գործունեությանը նպաստող ժամանակակից համակարգ («Հայաստանի Հանրապետություն» 1992, 1993, «Деловой экспресс», 2002, 2003, «Իրատես de facto», 2014, «Ազգ», 2014): Այսինքն, երկրի կայուն տնտեսական զարգացման հիմնական խոչընդոտներից է սխալ ծրագրային մոտեցումների պատճառով նախկին խորհրդային ձեռքբերումները չպահպանելն ու չզարգացնելը (մեր արտադրանքն արտահանվում էր ավելի քան 150 երկրներ, և առկա էր հումքի միլիարդավոր դոլարների պետպահուստ), բացի այդ, կառավարությունները չեն կառուցել մասնավոր ինքնազարգացող տնտեսական համակարգ, դիտավորությամբ իրենց ձեռքում, ենթաինստիտուտներում գերկենտրոնացրել են բոլոր ռեսուրսները՝ գործակալական, սպասարկման կամ փորձագիտական ծառայությունները և այլ: Արդյունքում ազգային էկոնոմիկայի ներուժը չի համապատասխանում միջազգային ինովացիոն զարգացման մոդելներին, և արդյունաբերությունը չի հաջողվում դիվերսիֆիկացնել, ինչը վտանգում է մեր պետականությունը, մղում տնտեսության լճացման: Հետևաբար, պետական կառավարման մարմինները իրենց ոչ բնութագրական գործառույթները պետք է փոխանցեն մասնավոր ինստիտուտներին, որոնք միշտ տնտեսական և այլ պատասխանատվություն են կրում իրենց սխալների ու չարաշահումների համար: Մասնավոր ՓՄՁ-ների հիմնադրումը շատ կարևոր է, քանի որ դրանց միջոցով հնարավոր է գույքագրել ներդրումների հնարավորությունները ողջ երկրում, այնինչ նոր ծրագրում ինովացիոն քաղաքականության ոլորտում այդպիսի աջակցություն է նախատեսված միայն կառավարությունից կախյալ պետական կազմակերպությունների նախագծերի համար: Իմ հիշողության մեջ ինովացիոն համակարգի կայացման ճիշտ շեշտադրում դրված էր մասնավոր ենթակառուցվաքների կայացման համար միայն ներկայումս ՀՀ էկոնոմիկայի նախարար Կ. Ճշմարիտյանի օրոք ընդունված որոշման մեջ: Սակայն այն չիրականացվեց. հաջորդ նախարար Ա. Երիցյանը վարչապետի հետ հանդիպմանը հայտարարեց, որ կառավարության այդ ոլորտի ծրագրերը փուչիկներ են, և սկսեց իրականացնել պետական ռեսուրսներով վերը նշված խնդրահարույց ծրագրերը, որոնց արդյունավետությունը մոտավորապես հավասար է իր իսկ մշակած կենսազուգարանների ծրագրին: Արդյունքում տապալեց ինովացիոն գործունեության խթանման ու նախաձեռնությունների առաջմղման ինստիտուցիոնալ հիմքերի և ենթակառուցվածքի զարգացումը, որը, սակայն, բոլոր երկրներում կառավարության թիվ մեկ գործառույթն է: Նոր կառավարության ծրագրում կա նաև անհաջող այլ գաղափար՝ աջակցություն առևտրային գործընկեր երկրներում հայկական առևտրային տների ստեղծմանը, ինչը պարադոքսալ է հնչում ՏՏ ոլորտի դարում, քանզի մարկետինգային գործիքներով առևտրի առաջմղման հարցերով ընդհանրապես զբաղվում են դեսպանատների առևտրային ներկայացուցիչները, Հայկական զարգացման գործակալությունը, Հայաստանի առևտրաարդյունաբերական պալատը և այլ կառույցներ:
Ավելին, ի տարբերություն տնտեսության տխուր պարտքերի, կառավարման համակարգը արագ աճում է: Առաջին քաղաքական կոալիցիայի օրոք մոտ 50 %-ով ավելացան կառավարող աշխատակազմերը, հետագայում այդպիսի կոալիցիաների անդամների քանակը կտրուկ նվազեց, սակայն ընդհանրապես չի կատարվել հաստիքների կրճատում: Բյուջետային հաստիքների բազմացման գործիք դարձավ կառավարության հիմնադրամների քանակի արագ աճը: Այդ կառույցներում ֆինանսական ներդրումները կատարվում են բյուջեից և որոշ դեպքերում աջակցող միջազգային կառույցներից, իսկ խորհրդի նախագահը նախարարն է կամ նրա տեղակալը: Այսպես, ՀՀ էներգետիկայի և բնական պաշարների հիմնադրամի գործունեության արդյունքում մշակում են խնդրահարույց ծրագիր՝ ավելի վտանգող հանրության բարեկեցությունը և չհամապատասխանող ՀՀ պետական անվտանգության մի շարք դրույթներին («Ազգ», 1.08.2014): 2013 թ. այդ հիմնադրամի աշխատակազմի աշխատավարձի ծախսերը կազմել են 59,3 մլն դրամ (գործադիր ղեկավարի աշխատավարձը՝ 11,4 մլն դրամ), իսկ օգտագործված միջոցները՝ 348,5 մլն դրամ: Գործում է Հայաստանի մրցունակության հիմնադրամը. աշխատակազմում 12 անձ է, տնօրենի աշխատավարձի ծախսերը՝ 3,5 մլն դրամ, 2013 թ. հիմնադրամի ընդհանուր ծախսերը կազմել են 694 մլն դրամ: 2012 թ. ստեղծվել էր Արդյունաբերության հիմնադրամ. աշխատակազմում 23 անձ է, մի տնօրենի աշխատավարձը՝ 8 մլն դրամ, մյուսինը՝ 1,2 մլն դրամ, և 2013 թ. աշխատավարձի ընդհանուր գումարը կազմել է 86,9 մլն դրամ, օգտագործված միջոցները՝ 319,6 մլն դրամ: Տեղին է հիշեցնել կառավարությանը, որ կառավարման համակարգի հիմնական աշխատանքային լիազորություն է հանդիսանում ձեռնարկատիրության զարգացման համար անհրաժեշտ օրենսդրական և կարգավարող հիմքեր կառուցելը, իսկ ցանկացած զարգացած երկրի համար պետական տնտեսական զարգացման հիմնադրամների հիմնական խնդիրը նախագծերի բաց մրցույթ հայտարարելն է և անկախ փորձագետների եզրակացությունների հիման վրա հաղթող մրցունակ ծրագրային առաջարկներ ընտրելն ու կազմած ծրագիրը գնահատելը, ինչը արդյունավետ չի կատարվում: Նոր կառավարության ծրագրում, ի լրումն մյուսների, նախատեսված է ստեղծել Համահայկական ներդրումային հիմնադրամ, այն դեպքում, երբ 2002-ից գործում է նաև «Հայաստան» համահայկական հիմնադրամը: Իրավիճակային և կառավարության հիմնադրամների աշխատակազմերի ծախսերի կրճատման պահանջները թելադրում են տնտեսական զարգացման ոլորտի հիմնադրամների կենտրոնացում՝ նոր միացյալ Հայաստանի մասնավոր ձեռնարկատիրության զարգացման հիմնադրամում, ինչը պետք է ուղեկցվի նախարարություններին կից այլ հիմնադրամների լուծարումով: Այս կերպ կստեղծվի մասնավոր ինքնազարգացող տնտեսական համակարգ, որը միջոցները կուղղի հիմնականում դեպի սպասարկող և արտադրող ՓՄՁ-ները, որոնք կարող են երկիրը առկա համակողմանի ճգնաժամից դուրս բերելու գործողություններն առավել արդյունավետ իրականացնել: Վստահության բարձրացման համար նրա կառավարման գործընթացներին պետք է մասնակցի ոչ միայն Հանրային խորհուրդը, այլև շահառու այլ հասարակական կազմակերպություններ և միություններ, կիրառելով ԱՄՆ-ի «Հազարամյակի մարտահրավերներ» ծրագրի փորձը:

ՀՀ ՎԱՐՉԱՊԵՏԻՆ ՈՒՂՂՎԱԾ ՀԻՄՆԱԿԱՆ ՀԱՐՑԱԴՐՈՒՄՆԵՐ


Ինտենսիվ տնտեսական աճը հիմնվում է արտադրության և մարդկային գործոններն առավել արդյունավետ և կատարելագործված եղանակով օգտագործելու վրա: Իրատեսական է, որ երեք տարում հնարավոր չի լինի ապահովել բարձր տնտեսական աճ և զարգացում, ուղղել նախկինում կատարված բոլոր սխալները, բայց այդ ժամանակահատվածում հնարավոր է համակարգային բեկումային փոփոխություններ կատարել: Ներկա վերլուծության հիմքով դիմում եմ ՀՀ մեծարգո վարչապետ Հ. Աբրահամյանին հետևյալ հարցադրումներով և խնդրում եմ հանրության վստահության ամրապնդման համար հստակեցնել նրա դիրքորոշումներն ու հրապարակավ պատասխանել հետևյալ հարցերին.
-ՀՀ նախագահ Ս. Սարգսյանը հայտնել է, որ պետք է օգտագործել յուրաքանչյուրի տաղանդը և կարողությունները ի շահ հայրենիքի: Ի՞նչ գործիքներ եք նախատեսում ներդնել տնտեսական զարգացման քաղաքականության հիմնական ուղղություններով, որ կառավարման մարմիններն իրենց ոչ բնութագրական գործառույթները (գործակալական, սպասարկման, այդ թվում՝ զարգացման ծրագրային մոտեցումներ և այլ մասնագիտական ծառայություններ) փոխանցեն տեղական մասնավոր ինստիտուտներին՝ բարձրացնելով վերջիններիս դերակատարումը, ինչը կնպաստի խոստացված գիտելիքահենք տնտեսության միջազգային լավագույն չափանիշներին համապատասխանող հայկական մասնավոր տնտեսության շարժիչ ուժ հանդիսացող ՓՄՁ-ի կայացմանը, հետևաբար և տնտեսության դիվերսիֆիկացմանը:
-Նախորդ կառավարության հետ փորձագիտական աշխատանքներում տեղական գիտական կենտրոնների մասնակցության մասին պայմանավորվածություն էր ձեռք բերվել, որը, սակայն, խախտվում էր («Ազգ», 1.08.2014): Ի՞նչ մոտեցումներ եք ձեռնարկելու, որպեսզի ծրագրերի հիմնական կատարողները դառնան հայրենական կենտրոնները:
-Բյուջետային համակարգի գլխավոր խնդիրներից է ծախսային քաղաքականության արդյունավետ իրագործումը: Ակնհայտ է կառավարության լծակների ծախսերի կրճատման անհրաժեշտությունը: Մեծ շռայլություն չէ՞ մեր փոքր երկրում այսքան նախարարություն ունենալը, երբ նպատակահարմար է մեկ՝ ՀՀ արդյունաբերության նախարարությունում միավորել ՀՀ էկոնոմիկայի, գյուղատնտեսության և էներգետիկայի ու բնական պաշարների նախարարությունները և զարգացման գործակալությունը՝ կրճատելով կադրերի քանակն ու ծախսերը ու մղելով նրանց ՓՄՁ դաշտ: Նպատակահարմար չէ՞ Հայաստանի մասնավոր ձեռնարկատիրության զարգացման մեկ հիմնադրամ ունենալը՝ լուծարելով նախարարություններին կից գործող կառավարության բազմակի հիմնադրամները:
-Նախորդ կառավարությունը լուրջ աշխատանքներ էր կատարել ներդրումների ներգրավման, բարենպաստ գործարար միջավայրի ձևավորման հարցում: Սակայն վերլուծությունը ցույց տվեց, որ արտաքին ուղղակի ներդրումների նվազման հիմնական պատճառներից է դատական համակարգը, և առանց այդ հարցի լուծման անիրատեսական է արտադրության ոլորտում արտաքին, այդ թվում՝ համահայկական, ինչպես նաև տեղական ներդրումների մասին խոսելը («Իրատես de facto», 2014): Համաձայն մարդու իրավունքների պաշտպանի, Հանրային խորհրդի, փաստաբանների պալատի իրավաբանների, իրավապաշտպան-հասարակական կազմակերպությունների, միջազգային կազմակերպությունների և զարգացած երկրների ղեկավարության գնահատականների՝ ՀՀ դատական ոլորտում առկա է անառողջ մթնոլորտ: Նախորդ կառավարության մարմինները իրավիճակը կարգավորելու վճռորոշ քայլերի չէին դիմել և փաստացի չեն կատարել ՀՀ նախագահ Ս. Սարգսյանի հրահանգները՝ օժանդակելով Վճռաբեկ դատարանի նախագահի և Քաղաքացիական պալատի դատավորների կողմից Սահմանադրության և այլ օրենքների խախտումներին: Դուք կրկնում եք, որ շուտով բոլորն օրենքի առաջ հավասար են լինելու. արդյո՞ք այն չպետք է վերաբերի նաև դատական համակարգին: Արդյո՞ք նոր կառավարությունը պատրաստ է սեփականության անձեռմխելիության սկզբունքի պահպանման ոլորտում դատական համակարգի որոշումների մոնիթորինգ անցկացնելու, գործուն աջակցություն հատկացնելու քաղաքացիների բողոքներին՝ նախաքննություն կատարելով համաձայն «Քրեական դատավարության» ՀՀ օրենսգրքի հոդված 190 կետ 6-ի պահանջների և ՀՀ նախագահին զեկուցելով դատավորների որոշումներում և վարքագծում հայտնաբերված ակնհայտ խախտումների մասին, ինչը կբերի այդ համակարգի առողջացմանը:
-ՀՀ կառավարությունն ունի նաև ներքին վերահսկողության օղակներ, բայց հանրությունը քիչ է տեղեկացված նրանց բացահայտումների մասին, այդ թվում՝ պետական բյուջեի անարդյունավետ ծախսման ու փոշիացման հանգամանքներով: Ի՞նչ համարժեք գործնական քայլեր եք նախատեսում այդ ոլորտում աշխատանքների արդյունավետության բարձրացման, անպատասխանատվության մթնոլորտի վերացման և չարաշահումների ռիսկերը նվազեցնելու համար:

Արմեն ԱՎԱԳՅԱՆ

Հ.Գ.-Հղումներ Ա. Ավագյանի` թերթերում հրապարակված հիմնական հոդվածների՝

Առավոտ, 2001, 150 (1557), 157 (1564), 181 (1588); Новое время, 799, 1.12.2001; Деловой экспресс, 2002, 13 (517), 2003, 36 (540); Голос Армении, 2005, 40 (19270), 52 (919282), 2006, 68 (19438); Իրավունք, 2008, 84 (1584), 86 (1587), 21(1588); Ազգ, 18.07.2014; հարցազրույցների՝ Հայաստանի հանրապետություն, 230 (575), 21.11.1992, 113 (717), 9.06.1993; Իրատես de facto, 06.05.2014, Ազգ, 23.05.2014:

Դիտվել է՝ 4758

Մեկնաբանություններ